Smal byväg i landskap

Michèle Mouton

Michèle Mouton är en pionjär inom rallysporten och är den enda kvinna som har vunnit delsegrar i rally-VM.

”Jag skulle välja två resor – en i en vanlig bil och en i en rallybil. För den vanliga bilen skulle jag välja fyrhjulsdrift och Kenya, eftersom platsen har en speciell betydelse för mig. Jag tycker verkligen om landskapet och människorna. Landskapet är fantastiskt och du har underbara djur som sällskap.

För rallybilen skulle jag välja Sverige. Jag tycker om känslan av att köra på snö. Det är som balett. Och jag skulle välja en modern rallybil. Jag har aldrig testat en. Jag har kört Quattron i hela mitt liv så det vore trevligt testa något annat.”

Giuliano Pavone

Den italienska motorjournalisten Giuliano Pavone väljer en avslappnad tur i sitt hemland.

”Åh bilgudar, ge mig en Citroën DS. Jag vet att jag skulle kunna få den allra senaste bilen, men en barndomsdröm är värd mer för mig. Ge mig ett dygn, en vacker septemberdag och någon av landsvägarna i Apulien där jag kommer ifrån.

Låt mig sjunka ned i det stora mjuka sätet, veva ner rutan och andas in den omisskännliga doften av en klassisk bil. Jag kör långsamt och manövrerar avslappnat ratten med min högra hand, medan vänsterarmen vilar i vinden från fönstret.”

Vicki Butler-Henderson

Fifth Gears programledare har valt en rutt som ligger henne varmt om hjärtat.

”Jag skulle köra till gården i Hertfordshire där jag växte upp och där mina föräldrar fortfarande bor. Min enda följeslagare skulle vara en bil jag känner väl – Honda S2000. De senaste åtta åren har jag kört 16 000 mil i sådana bilar. Jag skulle känna mig otrogen om jag valde någon annan.

Några av mina mest minnesvärda resor har varit på natten. Så under min resa ska det vara fullmåne utan ett moln på himlen. Jag skulle också fälla ned taket helt för att ytterligare skärpa mina sinnen.”

Richard Meaden

Motorjournalisten Richard har kört på några av de bästa och mest krävande vägarna i världen.

”Jag hade valt vad jag tycker är de mest spännande 20 kilometrarna i världen: Pikes Peak International Hill Climb. Denna unika och fantastiska väg växlar hela tiden mellan asfalt och grus i en obeveklig klättring upp mot toppen av Pikes Peak, 4 300 m över havet. En extrem väg som denna kräver en lika extrem bil och därför väljer jag samma bil som jag använde senast: en PVA-06 med öppna hjul (en låg ensitsig tävlingsbil med friliggande hjul, där motorn är placerad bakom föraren)”

Liten väg uppe i bergen

Allan McNish

Skotten har vunnit Le Mans tre gånger, senast 2013.

”Motorcyklar ligger ju mig varmast om hjärtat, precis som mitt hemland Skottland ... inte helt otippat svarar jag en motorcykeltur genom Skottland. Sen så förväntar man sig ju inte att en skotte väljer något annat land i världen, eller hur?

På motorcykeln kan jag lämna allt bakom mig, känna mig fri och rensa tankarna. Du har ingen telefon, ingen e-post eller internet, ingen passagerare – det är bara du, med dina tankar inuti din hjälm, på ett fordon som lyder minsta vink.”

Väl underhållen väg omgiven av träd

Andrea Forni

Ducatis design och tekniska överlägsenhet är trogen den rutt som har förtrollat honom sedan barnsben.

”Jag skulle välja den väg som har varit en del av mitt liv sedan jag började köra som 16-åring. På italienska vägkartor går den under namnet ’Strada Statale N° 65, del passo della Futa’. En legendarisk väg för motorcyklister.

Vägen förbinder Bologna och Florens och går rakt genom bergskedjan Apenninerna i Toscana och Emilia-Romagna. Jag skulle kunna köra sträckan med förbundna ögon. Jag har kört den i 20 år – så stor makt har denna legendariska vägsträcka haft över mig.”

Mer under Privatkund

Gary Inman – sandstorm

När nybörjaren i grus- och terrängkörning, Gary Inman, bestämde sig för att korsa Sahara på motorcykel, valde han bort mönstrade däck till förmån för semi-släta, och istället för att göra det relativt enkelt för sig, valde han en motorcykel som gjorde att han gång på gång kraschade i sanden.