Du har fyllt tanken med vårt snabbverkande prestandabränsle, Shell V-Power Nitro+ blyfri, som har utvecklats för att omedelbart börja arbeta i din motor. Men vad händer egentligen där inne när du slår på tändningen? Hur fungerar det?

Allt handlar om kontroll. På det stora hela är det fyrtaktscykeln som driver motorn, och så har det också varit under de senaste 100 åren. Men detaljerna skiljer sig avsevärt. Idag är det viktigt att få ut så mycket energi som möjligt ur så lite bränsle som möjligt.

Men exakt vilka innovationer är det som gör dagens fyrtaktsmotor så avancerad?

Variabel ventilstyrning

Tidigare har insugnings- och avgasventilerna öppnats och stängts vid fasta tidpunkter och dikterat motorns egenskaper och prestanda. Men om du varierar när ventilerna öppnas och stängs får du en motor som uppnår höga hastigheter utan att kompromissa med dragkraften vid låg hastighet.

Variabel ventilstyrning uppnås genom att ändra hur kamaxeln, som styr insugningsventilerna, roterar i förhållande till kamaxeln som styr avgasventilerna.

Turboladdad motor med gul bakgrund

Valvematic, Valvetronic, MultiAir och fler

Nästa steg är att vi ändrar hur mycket, och hur länge, ventilerna är öppna. Det bästa sättet att göra detta på är att göra det kontinuerligt inom ett brett intervall.

Ett (gas)spjäll är onödigt. Om du istället använder insugningsventilerna för att styra luftflödet, och ändra hur mycket de öppnar sig, tar du bort ett av luftflödets största hinder.

Biltillverkare har i åratal försökt konstruera system som kan öppna ventilen elektroniskt eller hydrauliskt, utan kamaxelns begränsningar. Under 2009 lyckades man till slut när MultiAir-motorn togs fram som kan dra ihärdigt från låga varvtal och öka varvtalet likt en tävlingsbil utan att kompromissa med prestandan.

Och nu kommer den smarta delen: upp till 60 gånger per sekund leder en elektrisk magnetventil bort delar av oljeflödet i hydralröret och lämnar resten till att öppna insugningsventilen. Det är förmodligen det största genombrottet i kolvmotorns utformning under de senaste 100 åren.

Direktinsprutning

Med direktinsprutning sprutas bränslet rakt in i cylindern. Under lätt belastning sprutas bränslet in precis innan gnistan uppstår, nära toppen av kompressionsslaget. I grund och botten kan du spruta in mindre bränsle än vad den totala luftvolymen teoretiskt behöver och ändå få en ordentlig förbränning.

För att motorn ska gå högeffektivt sprutas bränslet in på insugningsslaget precis som vid indirekt insprutning. Detta gör att mer bränsle kan sprutas in, samtidigt som luften kyls ned när bränslet släpps in i cylindern, vilket i sin tur innebär att det kan komprimeras mer utan att överhettas.

Turboladdad motor med luftkompressor på gul bakgrund

Turboladdning

Med hjälp av en turbin använder turboladdaren avfallsenergi från avgasflödet till att driva en luftkompressor – närmare en gratis effektökning än så här kommer du inte. Turbon komprimerar luften och tvingar in den i motorn, så att mer luft kan pressas in i varje cylinder för ökad effekt.

Skydda motorn med Shell

Tekniken vi har beskrivit hittills har helt att göra med hanteringen av fyrtaktscykeln, men det finns fler sätt som moderna motorer kan spara energi på. Friktion är effektivitetens fiende, så ju friare en motors komponenter kan röra sig, desto bättre.

Shells oljor smörjer inte bara motorn utan innehåller även snabbverkande rengöringsmedel som tar bort skadliga beläggningar. Med hjälp av matchningsverktyget Shell Lube kan du ta reda på vilken olja som ger din motor bäst skydd.

Motorns hjärtslag i fyra enkla steg

Steg ett

konventionell fyrtaktsbensinmotor med bränsleinsprutningssystem

Låt oss komma underfund med hur en konventionell fyrtaktsbensinmotor med bränsleinsprutningssystem fungerar.

1. Insugningsventilen öppnas när kolven är på väg ner och suger till sig blandningen av bränsle och luft.

Steg två

Anatomin för en motor som visar hur kolven stiger för att pressa samman blandningen av bränsle och luft

2. Med båda ventilerna nu stängda stiger kolven uppåt och pressar samman blandningen av bränsle och luft.

Steg tre

Anatomin för en motor som visar hur blandningen av bränsle och luft antänds av tändstiftet

3. Precis innan kolven når toppen antänds blandningen av bränsle och luft av tändstiftet.

Steg fyra

Anatomin för en motor som visar hur avgasröret öppnas för att stöta ut de förbrända gaserna

4. Avgasventilen öppnas, kolven stiger tillbaka till toppen och stöter ut de förbrända gaserna.