Miljömärkning för drivmedel

Regeringen har beslutat att införa en ändring gällande miljömärkning för drivmedel. Energimyndigheten har arbetat fram riktlinjer för detta. Ikraftträdandet av de nya kraven att ge konsumenter miljöinformation om drivmedel verkställdes den 1 oktober 2021. Eftersom drivmedel är flytande produkter som tillverkas och blandas i raffinaderi, på depåer, transporter som sammantaget utgör en komplicerad infrastruktur är det inte möjligt att informera om pumpens exakta innehåll men sammantaget för hela verksamheten. En enkel liknelse är när du köper s.k. ”grön el”. El i elnätet och i ditt vägguttag går inte att särskilja var den kommer, men om du köper ”grön el” säkerställer elbolaget att de producerar eller köper motsvarande mängd el som är baserad på hållbar och miljövänlig tillverkning. I framtiden kommer du precis som tidigare att få den bästa översikten vid läsning på St1s hemsida.

Reduktionsplikt

För att främja användningen av biodrivmedel har regeringen infört en reduktionsplikt, dvs ett krav på alla drivmedelsleverantörer som säljer bensin och diesel att varje år minska växthusgasutsläppen från bensin och diesel med en viss procentsats. 

Reduktionsplikten är ersatt av den tidigare skattenedsättningen och ska bidra till att det blir mer klimatsmarta biodrivmedel. Reduktionsplikten ska bidra till att Sverige ska nå målet om 70 procent minskade växthusgasutsläpp från inrikes transporter tom 2030. 

Energimyndigheten är en kontrollfunktion

Redovisningen av ursprung och reduktion av växthusgaser följer Energimyndighetens krav på innehåll och uppställning. Rapporteringen sker en gång per år. Nuvarande översikt avser 2022.

Energimyndigheten arbetar med reglering och tillsyn enligt regelverk som berör flytande biobränslen, biodrivmedel och drivmedel i stort. Regelverken härstammar från två EU-direktiv, Förnybartdirektivet och Bränslekvalitetsdirektivet. Direktiven kallas även för RED (Renewable Energy Directive) och FQD (Fuel Quality Directive).

Direktiven har införts i svensk lagstiftning bland annat genom Lagen om hållbarhetskriterier för biodrivmedel och flytande biobränslen och Drivmedelslagen. Hållbarhetslagen inför krav angående ett antal hållbarhetskriterier för biodrivmedel och flytande biobränslen. Hållbarhetslagen ska säkerställa att biodrivmedel och flytande biobränslen som används i Sverige uppfyller angivna krav på hållbarhet i odling, transport, produktion och distribution.

Drivmedelslagen innehåller bränslespecifikationer samt ålägger rapporteringsskyldiga företag med krav om bland annat rapportering angående levererade volymer, växthusgasutsläpp och ursprung.

Mer information finns att läsa på www.energimyndigheten.se/hbk