
Kundservice
Här hittar du kontaktuppgifter för våra kort och andra verksamheter. Skicka e-post dygnet runt. Om du vill ringa oss så är våra telefontider 08.00-17.00, helgfria vardagar. Här hittar du även nummer om du behöver spärra ditt kort.
Kortkunder och övriga ärenden
Shell Privatkort
Shell Privatkort
Shell Card Privatkort upphörde att gälla den 31 mars 2024.
Har du frågor om detta kort är du välkommen att skicka ett mail eller ringa oss.
E-post: kundservice@st1.se
Tel: 0771 369 369
Shell Mastercard
Shell Mastercard
Shell Mastercard upphörde att gälla i maj 2025.
Har du frågor om detta kort är du välkommen att skicka ett mail eller till Ikano bank.
Tel: 0476 58 70 65 Helgfria vardagar 9-17
Shell Företagskort
Shell Företagskort
E-post: st1foretag@st1.com
Tel: 0771 369 369 - Helgfria vardagar 8-17
Spärra kort dygnet runt: 0771 369 369
Övriga ärenden
Övriga ärenden
E-post: shell@st1.se
Tel: 08 448 88 52
Logga in pÅ mina sidor
Övriga Kontakter
St1 Sverige AB
St1 Sverige AB
Postadress
Box 11057
161 11 Bromma
Besöksadress
Köpsvängen 22
168 67 Bromma
E-post: Kundservice@st1.se
Tel: 0771-369 369
Org.nr:
556308-5942
St1 Refinery AB
St1 Refinery AB
Box 8889
402 72 Göteborg
Tel: 031 744 60 00
Shell Aviation Sweden AB (produkter till flyg)
Shell Aviation Sweden AB (produkter till flyg)
Box 14009
167 14 Bromma
E-post: DS-swe-aviation@shell.com
Läs mer om Aviation på www.shell.com
Univar Solutions Sweden AB – Shell Lubricants Macro Distributor in Sweden
Univar Solutions Sweden AB – Shell Lubricants Macro Distributor in Sweden
Kungsgatan 6
Box 4072
SE-21149 Malmö
Tel: +46 (0) 40 35 28 01
E-post: Order.se@univarsolutions.com
Visit Univar Solutions website
Kosan Gas Sverige AB (Underlevarantör för Shell Gas)
Kosan Gas Sverige AB (Underlevarantör för Shell Gas)
Box 14264
400 20 Göteborg
E-post: sverige@kosangasnordic.com
Tel: 031-65 52 00
hemsida: www.kosangas.se
Information om krav gällande reservationsbelopp vid tankning via kontoautomat
VISA och Mastercard har infört krav som gäller för samtliga drivmedelsbolag i Sverige. Varje gång du ska tanka via en kontoautomat utomhus, skickas en så kallad auktorisationsförfrågan på 2000 kronor till kortutgivaren (VISA eller Mastercard) så fort du fört in kortet i terminalen och knappat in din pinkod. Kortutgivaren talar direkt om för kontoautomaten om det finns minst 2000 kr på kontot eller inte. Här nedan har vi förtydligat vad som sker beroende på vilket saldo som finns på kontot:
Saldo minst 2000 kr: I det fall kortutgivaren svarar kontoautomaten att det finns minst 2000 kr på kontot, reserveras hela beloppet ( 2000 kr) av kortutgivaren (VISA eller Mastercard). Så fort tankningen är avslutad ska kortutgivaren ta bort reservationen och ersätta denna med det belopp som det faktiskt har tankats för. Om du t.ex. tankar för 400 kr ändras således reservationen från 2000 kr till 400 kr och differensen på 1 600 kr görs tillgängligt på kontot igen. Du debiteras för köpet i samband med att transaktionen registreras på kortet/kontot.
Om reservationen mot förmodan inte tagits bort, rekommenderar vi att du kontaktar din kortutgivare som kan hjälpa dig att ta bort reservationen.
Saldo understiger 2000 kr: Det går självklart bra att tanka och betala med kort där kontosaldot är mindre än 2000 kr. Då reserveras istället kvarvarande saldo på kontot. Så fort tankningen är avslutad ska kortutgivaren ta bort reservationen och ersätta denna med det belopp som det faktiskt har tankats för. Om reservationen mot förmodan inte tagits bort, rekommenderar vi att du kontaktar din kortutgivare som kan hjälpa dig att ta bort reservationen.
Information on requirements regarding reservation amounts when refueling via outside payment terminal
VISA and Mastercard have introduced requirements that apply to all fuel companies in Sweden. Every time you are intending to fill up and pay via a payment terminal outside, a so-called authorization request of 2000 SEK is sent to the card issuer (VISA or Mastercard) as soon as you insert the card into the terminal and enter your pincode. The card issuer will automatically respond to the payment terminal directly if there is at least 2000 SEK in the account or not. Below we have clarified what happens depending on the balance on the account:
Balance at least 2000 SEK: In the event that the card issuer responds to the payment terminal that there is at least 2000 SEK in the account, the entire amount (2000 SEK) is reserved by the card issuer (VISA or Mastercard). As soon as the refueling is completed, the card issuer must remove the reservation and replace it with the amount for which has actually been refueled. If you e.g.fill upp your car for 400 SEK, the reservation is then changed from 2000 SEK to 400 SEK and the difference of 1 600 SEK is made available on the account again. You are charged for the purchase in connection with the transaction being registered on the card/account. If the reservation has not been removed, we recommend that you contact your card issuer who can help you remove the reservation.
Balance less than 2000 SEK: It is of course fine to refuel and pay by card where the account balance is less than 2000 SEK. Then the remaining balance on the account is instead reserved. As soon as the refueling is completed, the card issuer must remove the reservation and replace it with the amount for which it has actually been refueled. If the reservation has not been removed, we recommend that you contact your card issuer who can help you remove the reservation.