E-post Telefon Spärra kort dygnet runt
E-post kan du skicka dygnet runt. Vi återkommer till dig så fort vi kan. Här nedan hittar du telefonnummer för respektive Shellkort. På nedan angivna telefonnummer kan du spärra ditt kort dygnet runt.
Shell Privatkort
 shellprivatkort@st1.se Tel: 08 448 88 52 Helgfria vardagar 8-16 08 448 88 52. Från utlandet ring: +468 448 88 52
Shell Mastercard
shellmastercard@ikano.se Tel: 0476 58 70 65 Helgfria vardagar 9-17 0476 58 70 65, Från utlandet ring: +46 476 58 70 65
Shell Företagskort 
shellforetagskort@st1.se Tel: 0200 810 400 Helgfria vardagar 8-16 0200 810 400. Från utlandet ring: +468 730 3 480

Övriga Kontakter

St1 Sverige AB St1 Refinery AB Shell Aviation Sweden AB (produkter till flyg)
Box 1029 Box 8889 Box 14009
172 21 Sundbyberg 402 72 Göteborg 167 14 Bromma
E-post: kundservice@st1.se - E-post: DS-swe-aviation@shell.com
Tel 0771 369 369 Tel: 031 744 60 00 Läs mer om Aviation på www.shell.com

 

Univar AB (Shells smörjmedel) Kosan Gas Sverige AB (Underlevarantör för Shell Gas)
Box 4072 Box 14264
21149  Malmö 400 20 Göteborg
info.nordic@univareurope.com sverige@kosangasnordic.com
Tel. 040 35 28 00  Tel: 031-65 52 00
hemsida: www.univareurope.com hemsida: www.kosangas.se

 

I DETTA AVSNITT

Hitta Shellstationer

Med vår kartfunktion hittar du enkelt till närmaste Shellstation. Du kan också se vilka drivmedel och vilken service som finns på just den stationen.

Våra kort

Med ett drivmedelskort från Shell får du inte bara bättre kontroll på dina inköp. Oavsett vilket kort du väljer är det en lönsam affär. Läs mer om våra olika Shellkort.

Shells drivmedel

Kolla in Shells unika bränslen och den tekniska expertis som följer med varje droppe.

Krav från VISA och Mastercard

Information om krav gällande reservationsbelopp vid tankning via kontoautomat

VISA och Mastercard har infört krav som gäller för samtliga drivmedelsbolag i Sverige. Varje gång du ska tanka via en kontoautomat utomhus, skickas en så kallad auktorisationsförfrågan på 1 500 kronor till kortutgivaren (VISA eller Mastercard) så fort du fört in kortet i terminalen och knappat in din pinkod. Kortutgivaren talar direkt om för kontoautomaten om det finns minst 1 500 kr på kontot eller inte. Här nedan har vi förtydligat vad som sker beroende på vilket saldo som finns på kontot:

Saldo minst 1 500 kr: I det fall kortutgivaren svarar kontoautomaten att det finns minst 1 500 kr på kontot, reserveras hela beloppet (1 500 kr) av kortutgivaren (VISA eller Mastercard). Så fort tankningen är avslutad ska kortutgivaren ta bort reservationen och ersätta denna med det belopp som det faktiskt har tankats för. Om du t.ex. tankar för 400 kr ändras således reservationen från 1 500 kr till 400 kr och differensen på 1 100 kr görs tillgängligt på kontot igen. Du debiteras för köpet i samband med att transaktionen registreras på kortet/kontot.

Om reservationen mot förmodan inte tagits bort, rekommenderar vi att du kontaktar din kortutgivare som kan hjälpa dig att ta bort reservationen.

Saldo understiger 1 500 kr: Det går självklart bra att tanka och betala med kort där kontosaldot är mindre än 1 500 kr. Då reserveras istället kvarvarande saldo på kontot. Så fort tankningen är avslutad ska kortutgivaren ta bort reservationen och ersätta denna med det belopp som det faktiskt har tankats för. Om reservationen mot förmodan inte tagits bort, rekommenderar vi att du kontaktar din kortutgivare som kan hjälpa dig att ta bort reservationen.

Skyddar du dig mot bedrägerier

Så här skyddar du dig mot bedrägerier

Bedrägeriförsöken i vårt samhälle ökar och för att minska risken har vi sammanställt nedan användbara tips för att förhindra att du utsätts för kortbedrägeri.

  • Signera ditt kort så fort du får det.
  • Tänk på att skydda din kod genom att alltid hålla en hand ovanför när du slår in koden.
  • Förvara dina kontonummer och din personliga PIN-kod på ett säkert ställe, separat från dina kort.
  • Memorera din PIN-kod.
  • Lämna inte ut någon information om ditt kort eller dina konton.
  • Lämna ALDRIG ut lösenordet som du använder för att logga in på ditt onlinekonto eller din internetleverantör.
  • Lämna inte ut någon kort- eller kontoinformation såvida du inte använder kortet för att göra ett köp.

Säkerhet vid användning av BankID

  • Tänk på att vi aldrig ber dig verifiera dig via BankID på telefon, via sms eller mejl. När du loggar in med BankID ska det alltid vara på ditt eget initiativ. Ge aldrig bort koder och använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktat dig.
  • Läs alltid noga de texter som visas i BankID appen, var loggar jag in? Vad skriver jag under?
  • Ha alltid notiser aktiverade för din BankID-app. Då får du ett meddelande om någon hämtar ett nytt BankID i ditt namn.

Trygga och säkra digitala betalningar med St1 och Shell

  • Framtidens betallösningar är alltmer digitala. Med våra tjänster kan du handla och betala lika säkert som vanligt även digitalt. För att försäkra dig om att dina uppgifter inte hamnar i fel händer finns några saker att tänka på:
  • Dela aldrig dina koder till betaltjänsten, kortnummer eller annan känslig information per e-post. Myndigheter och banker frågar aldrig efter betalnings-/kortuppgifter per telefon eller på internet. St1 Finance frågar inte heller efter koder eller kortuppgifter per e-post eller per telefon.
  • Phishing, eller nätfiske, används för att komma över koder till nättjänster eller kreditkortsnummer. Undvik att öppna e-postmeddelanden eller länkar i meddelanden om du inte är säker på vem avsändaren är. Förhåll dig skeptiskt till meddelanden om lotterier, vinster eller erbjudanden. Vissa nyare webbläsare kan identifiera phishing, vilket hjälper dig upptäcka bedrägeriförsök.
  • Skydda dina enheter med antivirusprogram och håll dem uppdaterade för att skydda dem mot sabotageprogram. Uppdatera antivirusprogrammen kontinuerligt enligt tillverkarens anvisningar.
  • Försäkra dig om att sidan du använder för betalning är skyddad. En skyddad sida känns igen av den inledande texten "https://" i webbläsarens adressfält samt av en ikon med ett låst lås eller 
  • Hantera dina kort- och kontouppgifter med försiktighet.
  • Använd endast pålitliga trådlösa nätverk (WiFi), som är krypterade och skyddade med lösenord. Skydda även dina enheter och viktiga applikationer med lösenord. Använd inte personlig information i dina lösenord, såsom födelsedatum eller namn.  
  • Om du har en mobilbank i din mobiltelefon och telefonen kommit bort eller blivit stulen, kontakta utfärdaren av betalkortet.

Om misstänker att ditt Shellkort blivit kapat:

Ring omedelbart till spärrtjänst på nedan nummer:

Spärra ditt Shell Företagskort/Shell Truckdieselkort

Spärra kort dygnet runt, ring: 0200 810 400
Från utlandet ring: +46 8 730 3480

Spärra ditt Shell MasterCard

Spärra kort dygnet runt, ring: 0476 587 065
Från utlandet ring: +46 4 765 87 065

Spärra ditt Shell Privatkort

Spärra kort dygnet runt, ring: 08 448 88 52
Från utlandet ring: +46 8 448 88 52

Kontakta kundservice för att få ett nytt kort och PIN-kod, 0200 - 810400 (helgfria vardagar 8.00-16.00).

Bluffmeddelanden

Blufftävlingar/erbjudanden i sociala media, via e-mail och SMS

Ibland cirkulerar det olika bluffmail, SMS och Facebookinlägg där vårt varumärke används. Syftet med dessa bedrägerier är så kallat "nätfiske" där bedragaren är ute efter att komma åt personlig information. Vi vill därför varna dig för att delta i dessa tävlingar/erbjudanden.

Shell står inte bakom dessa tävlingar och erbjudanden!

Vi avråder från att klicka på länkar och öppna bilagor i denna typ av e-mail. Lämna heller inte ifrån dig någon personlig information. I de fall som Shell har tävlingar har vi alltid information på vår hemsida som styrker tävlingens upplägg. Ha därför alltid för vana att uppsöka vår hemsida för att säkerställa att du inte begår något misstag och klickar på en felaktig länk eller bilaga.

Vi har agerat på dessa bedrägerier eftersom Shells varumärke och företagsnamn felaktigt används. Om du fått ett SMS eller e-mail med erbjudanden om presentkort eller rabatter som ser ut att komma från Shell uppmanar vi dig att polisanmäla händelsen. 

Är du osäker är du förstås alltid välkommen att kontakta vår Kundservice på telefonnummer 0200 810400. 

Här är ett exempel på hur ett fejkat presentkort kan se ut.

Blufftävlingar