Shell Privatkort/Shell Card
Vi tar inte längre emot nya ansökningar för privata drivmedelskort
Ännu lättare att Älska livet på väg
Idag löser allt fler sina transaktioner digitalt via smarta mobiler och armbandsur. Sedan det blev möjligt att tanka och betala med mobilen har andelen som tankar med drivmedelskort stadigt minskat.
Nu lanserar St1som driver Shellstationerna i Sverige, en ny app – ”St1 Mobility” Med appen kan du tanka kortlöst på både St1 och Shell. Det betyder tillgång till hela 450 stationer spridda över landet – snabbt, smidigt och med kvittot direkt i mobilen.
Appen ger dig också unika erbjudanden och rabatter från vägens godaste matdestinationer PLOQ och Välkommen in! som du hittar intill Shell.
Vi bjuder på en skinande start!
Ladda ner St1 Mobility, ge oss ditt medgivande för marknadsföring och premiärtanka så bjuder vi på en valfri biltvätt värd upp till 355 kr!
Blanketter, villkor och information
-
Kontobestämmelser
-
Så här läser du ditt Shell Card kontoutdrag
Varje månad när det förekommit någon transaktion på ditt konto, får du ett kontoutdrag som ger dig en bra översikt över dina köp och transaktioner.
FRÅGOR OCH SVAR RELATERADE TILL AVVECKLINGEN AV SHELL PRIVATKORT
-
När sker det sista utskicket av kontoutdrag?
12-Apr-24
-
När förfaller det sista kontoutdraget till betalning?
1-May-24
-
Hur länge kommer det vara möjligt att delbetala?
Det kommer vara möjligt att fortsätta delbetala fram till september månad 2024.
-
Hur länge kan jag använda mitt St1/Shellkort för köp?
31-Mar-24
-
Kommer förfallodatumet på kontoutdragen att förändras?
Nej, förfallodatumet kommer inte att förändras.
-
Fram till vilket datum kommer utgångna kort att förnyas?
Du kommer att ha ett giltigt kort fram till den 31 mars 2024.
-
Fram till vilket datum kan man begära ett ersättningskort?
25 Februari 2024
-
Kan jag lägga till mitt St1/Shellkort i den nya appen (St1 Mobility)?
Nej det går endast att använda VISA, Mastercard (inklusive Shell Mastercard) och Apple Pay
-
Fram till vilket datum är det möjligt att erhålla en påminnelse på PIN-koden?
25 Februari 2024
-
Är det möjligt att ansöka om ett annat kreditkort?
Du kan fortsatt ansöka om ett Shell Mastercard som du kan lägga till i appen
-
Hur gör jag för att fortsatt ta del av erbjudanden från St1 och Shell?
Ladda ner vår app St1 Mobility och lägg till ditt VISA och/eller Mastercard-kort och tanka med appen för att få rabatt på våra Shellstationer, samt ta del av andra erbjudanden i våra butiker PLOQ och Välkommen in.
-
Varför avslutas Shell Card Privatkort / St1 Privatkort?
Allt fler kunder väljer bort plastkort i plånboken. Därför satsar vi på St1 nu helhjärtat på att utveckla digitala tjänster som ska underlätta vardagen för våra kunder. Vår ersättning är vår nya app St1 Mobility.
-
Kommer det fortsatt vara möjligt att kontakta St1/Shells kundservice?
St1s kundservice finns fortsatt kvar och hjälper dig gärna. Kundservice har öppet helgfria vardagar mellan kl. 08-17 och nås på telefonnummer 0771-369 369, alternativt på kundservice@st1.se
-
Behöver jag spärra mitt kort eller kan jag vänta till dess att kortet avslutas?
Allt du behöver göra är att klippa itu och kasta kortet.
-
Vad händer med min personliga information när kortet avslutas?
Information som behövs för juridisk arkivering kommer att bevaras i 7 år annan information kommer att raderas 36 månader efter stängning.
-
Vad ska jag göra med mitt kort?
Vänligen klipp itu och kasta kortet
-
Jag har tillgodobelopp på mitt Shell Card Private. Hur får jag det utbetalt?
Vänligen gå in på denna länk och fyll i dina uppgifter så betalar vi ut det innestående beloppet. https://www.egreement.com/services/forms/st1sverige/tillgodo
Frågor och svar om Shell Card
-
Kan man få rabatt när man tankar hos Shell?
Med ett Shell Card får du 15 öre rabatt på drivmedel på alla Shellstationer i Sverige.
-
Hur skaffar jag Mina sidor?
På Mina sidor kan du som har Shell Card bland annat se ofakturerade köp på ditt konto och historik för tidigare kontoutdrag. Första gången du loggar in behöver du ditt 10-siffriga kontonummer och din aktiveringskod som du hittar på ditt kontoutdrag.
-
Var kan jag tanka med mitt Shell Card?
Shell Card gäller på alla Shellstationer i Sverige, från Trelleborg i söder till Haparanda i norr. Genom vårt samarbete med St1 kan du även använda ditt Shell Card på alla St1-stationer i Sverige. Totalt har du nu närmare 500 tankbara ställen i Sverige. Ditt Shell Card gäller även på alla Shellstationer i Finland.
-
Jag har tappat mitt Shell Card. Hur gör jag?
Ring vår kundservice
Vardagar mellan 08.00-16.00 Telefon: 08 448 88 52
Spärra kort dygnet runt Telefon: 08 448 88 52
Från utlandet: +46 8 448 88 52
-
Kan jag välja en egen, eller ändra PIN-kod till mitt Shell Card?
Den framtagna PIN-koden som hör till respektive Shell Card kan av säkerhetsskäl inte bytas eller ändras. Finns det flera kort kopplade till ett och samma konto har varje enskilt kort en egen pinkod.
-
Hur använder St1 mina personuppgifter?
St1 samlar in och använder personuppgifter (såsom namn, adress, telefonnummer och e-postadress) för affärsändamål för att:
- Hantera beställningar och ansökningar som du skickar in
- Besvara frågor eller önskemål från dig
- Administrera eller på annat sätt fullgöra våra skyldigheter enligt det avtal som du har med oss
- Förekomma och lösa problem med produkter eller tjänster som vi har levererat till dig.
Läs mer här
-
Kan jag få koden till mitt kort igen?
Javisst, skicka ett mail till shellprivatkort@st1.se så får du koden via post till dig igen. Kom ihåg att ange kortnummer, alternativt kontonummer och det namn som är präglat på kortet, så att vi vet vilket kort du vill ha koden till. Koden kommer till dig inom några dagar.
-
Hur får jag ett extrakort till mitt Shell Card?
När du ansöker om extrakort blir den personen medsökande till kontot. Kom ihåg att båda personernas signatur behövs för att vi skall kunna hantera ansökan om extrakort. Här hittar du blanketten för att ansöka om extrakort. Kom ihåg att båda personernas signatur behövs för att vi skall kunna hantera ansökan om extrakort.
-
Hur lång tid tar det innan jag får mitt kort och pinkod?
Normalt hanterar vi din ansökan inom en vecka från att den nått oss. Vid hanteringen gör vi en sedvanlig kreditprövning. När din ansökan blivit godkänd skickas kort och tillhörande pinkod till dig i separata kuvert med ett par dagars mellanrum. Räkna med att det tar ungefär två veckor från det du skickat in din ansökan till dess du har kort och kod i brevlådan.
-
I vilka länder kan jag använda mitt Shell Card?
Du kan använda ditt kort i på alla Shell- och St1-stationer i Sverige samt på Shellstationer i Finland.
-
Vilka korttyper finns det hos Shell?
Vi har två typer av privatkort anpassade efter olika behov. Shell Card och Shell Mastercard. Vi har också två företagskort ett för företagsbilar och ett för tung trafik.
-
Kan jag använda Shell Card för att betala min parkering?
Ja. Shell Card fungerar som betalmedel i de flesta parkeringsautomater och parkeringshus i Sverige som accepterar bensinkort som betalmedel.
-
Kan jag betala mina inköp med Shell Card via Autogiro?
Javisst! Du kan ordna detta enkelt direkt via din Internetbank eller fylla i Ansökan om autogiro (pdf).
-
Så här gör du via Internetbanken
Logga in och sök upp följande mottagarkonto: ”St1/Shell/Nordea Finans” Ange betalarnummer. Ditt betalarnummer är det 10-siffriga Kontonumret som du hittar på ditt kontoutdrag.
-
Var hittar jag fullständiga kontobestämmelser?
-
Behöver du hjälp med att läsa ditt kontoutdrag?
Information om kontoutdrag och betalningar
-
Brytdatum för nästa fakturering
Brytdatum för Shell Card är i mitten av månaden, normalt mellan den 10-14:e. Nästkommande brytdatum finns alltid angivet på de kontoutdrag som skickas till dig. Kontoutdragen når dig runt den 18-20:e i månaden och förfaller till betalning strax innan månadsskiftet.
Företagskunder faktureras alltid per kalendermånad.
-
Anslut dig till E-faktura - helt utan avgifter
Betalar du redan idag dina räkningar via en internetbank är det enkelt att byta till e-faktura. Anmäl dig nästa gång du betalar så är det klart. När du loggar in på din internetbank får du besked om du fått några nya e-fakturor. Därefter betalar du enkelt och säkert. All information är redan ifylld och betalningen är klar efter några klick.
Så här gör du: Registrera dig hos din internetbank för att få e-fakturor från Shell Card. Företagsnamnet som anges i din internetbank är ST1 Sverige AB (Shell Card). Tjänsten ingår och kostar inget extra.
-
Autogiro
Med autogiro dras summan av alla dina köp med Shell Card automatiskt från ditt bankkonto. På så sätt riskerar du att aldrig missa förfallodagen. Väljer du att fortsätta som tidigare, att få kontoutdraget i pappersform hem till dig, medför det en pappersavgift om 15 kronor. För att undvika pappersavgiften, anmäl dig till e-brevlåda hos Kivra eller välj att betala via e-faktura.
-
Autogiro med e-brevlåda hos Kivra - helt kostnadsfritt
För att undvika pappersavgiften behöver du kombinera autogirot med en e-brevlåda. Som Shell Card-kund kan du enkelt och kostnadsfritt skaffa en e-brevlåda hos Kivra. Dit skickas sedan ett elektroniskt kontoutdrag på dina inköp från den gångna månaden och du slipper pappersavgiften helt och hållet.
Så här gör du:
Fyll i ansökan om autogiro på shell.se/shellcard. Anslut dig sedan kostnadsfritt till Kivra.
Vill du veta mer?
Välkommen till en matdestination i förändring!
På våra servicestationer får du alltid den service du behöver och det är vår förhoppning att du lämnar oss lite gladare än när du kom. Förutom att tanka bilen kan du även ta en omhändertagande paus, tvätta bilen och hyra släp.
Kundservice
Här hittar du bl. a. kontaktuppgifter gällande våra Shellkort och övriga verksamheter, viktig information samt inloggning till ”Mina sidor”.