
Kundservice
Här hittar du kontaktuppgifter för våra kort och andra verksamheter. Skicka e-post dygnet runt. Om du vill ringa oss så är våra telefontider 08.00-17.00, helgfria vardagar. Här hittar du även nummer om du behöver spärra ditt kort.
Kortkunder och övriga ärenden
Logga in pÅ mina sidor
Övriga Kontakter
I DETTA AVSNITT
Information om krav gällande reservationsbelopp vid tankning via kontoautomat
VISA och Mastercard har infört krav som gäller för samtliga drivmedelsbolag i Sverige. Varje gång du ska tanka via en kontoautomat utomhus, skickas en så kallad auktorisationsförfrågan på 2000 kronor till kortutgivaren (VISA eller Mastercard) så fort du fört in kortet i terminalen och knappat in din pinkod. Kortutgivaren talar direkt om för kontoautomaten om det finns minst 2000 kr på kontot eller inte. Här nedan har vi förtydligat vad som sker beroende på vilket saldo som finns på kontot:
Saldo minst 2000 kr: I det fall kortutgivaren svarar kontoautomaten att det finns minst 2000 kr på kontot, reserveras hela beloppet ( 2000 kr) av kortutgivaren (VISA eller Mastercard). Så fort tankningen är avslutad ska kortutgivaren ta bort reservationen och ersätta denna med det belopp som det faktiskt har tankats för. Om du t.ex. tankar för 400 kr ändras således reservationen från 2000 kr till 400 kr och differensen på 1 600 kr görs tillgängligt på kontot igen. Du debiteras för köpet i samband med att transaktionen registreras på kortet/kontot.
Om reservationen mot förmodan inte tagits bort, rekommenderar vi att du kontaktar din kortutgivare som kan hjälpa dig att ta bort reservationen.
Saldo understiger 2000 kr: Det går självklart bra att tanka och betala med kort där kontosaldot är mindre än 2000 kr. Då reserveras istället kvarvarande saldo på kontot. Så fort tankningen är avslutad ska kortutgivaren ta bort reservationen och ersätta denna med det belopp som det faktiskt har tankats för. Om reservationen mot förmodan inte tagits bort, rekommenderar vi att du kontaktar din kortutgivare som kan hjälpa dig att ta bort reservationen.
Information on requirements regarding reservation amounts when refueling via outside payment terminal
VISA and Mastercard have introduced requirements that apply to all fuel companies in Sweden. Every time you are intending to fill up and pay via a payment terminal outside, a so-called authorization request of 2000 SEK is sent to the card issuer (VISA or Mastercard) as soon as you insert the card into the terminal and enter your pincode. The card issuer will automatically respond to the payment terminal directly if there is at least 2000 SEK in the account or not. Below we have clarified what happens depending on the balance on the account:
Balance at least 2000 SEK: In the event that the card issuer responds to the payment terminal that there is at least 2000 SEK in the account, the entire amount (2000 SEK) is reserved by the card issuer (VISA or Mastercard). As soon as the refueling is completed, the card issuer must remove the reservation and replace it with the amount for which has actually been refueled. If you e.g.fill upp your car for 400 SEK, the reservation is then changed from 2000 SEK to 400 SEK and the difference of 1 600 SEK is made available on the account again. You are charged for the purchase in connection with the transaction being registered on the card/account. If the reservation has not been removed, we recommend that you contact your card issuer who can help you remove the reservation.
Balance less than 2000 SEK: It is of course fine to refuel and pay by card where the account balance is less than 2000 SEK. Then the remaining balance on the account is instead reserved. As soon as the refueling is completed, the card issuer must remove the reservation and replace it with the amount for which it has actually been refueled. If the reservation has not been removed, we recommend that you contact your card issuer who can help you remove the reservation.