Bilist och medlem i Shells kundbonusprogram
Information för individer som är eller har varit detaljhandelskund, medlem i ett av Shells kundbonusprogram, besökare på Shells webbplatser.
-
Vad täcker detta integritetsmeddelande?
Detta integritetsmeddelande innehåller information gällande bearbetning av dina personuppgifter när du använder tjänster och/eller köper produkter från ett eller flera företag inom Shell-gruppen (”Shell” eller ”vi”) eller för ett sådant företags räkning, antingen som:
- detaljhandelskund;
- medlem i ett av Shells kundbonusprogram (t.ex. Club Smart, Shell Driver’s Club eller [ ] (”Shell Loyalty Programme”);
- besökare på en av Shells webbplatser (”Webbplats” eller ”Shells webbplatser”); och/eller
- användare av Shell-appen eller andra appar från Shell (”Shell-appar”).
Om du vill kan en personlig profil skapas för dig som du kan använda för att navigera genom alla dessa tjänster från Shell (’Enskild inloggning’). Utöver detta meddelande kan ytterligare meddelanden innehålla mer information som speglar lokal praxis och tillämpliga juridiska krav, och ytterligare kontaktinformation gällande hur Shell bearbetar dina personuppgifter.
Detta integritetsmeddelande förklarar vilka personuppgifter som bearbetas, för vilka ändamål, under hur lång tid vi sparar personuppgifter, hur du kan komma åt och uppdatera dina personuppgifter, vilka rättigheter du har gällande dina personuppgifter och var du kan hitta mer information.
Särskilt meddelande – om du är under 14 år. Bearbetning av barns personuppgifter
Shell samlar inte avsiktligen in personuppgifter från personer som är under 14 år gamla. Om du är under 14 år ska du inte skicka oss dina personuppgifter (t.ex. namn, adress och e-postadress). Om du är under 14 år och trots detta vill ställa en fråga på Shells webbplats och/eller en Shell-app som kräver att du lämnar in dina personuppgifter, ska du be din förälder eller förmyndare att göra detta för din räkning. Ditt lokala integritetsmeddelande kan innehålla mer detaljerad information om åldersgränsen för användning av tjänster från Shell.
-
Vilka personuppgifter bearbetar vi? Insamling av information
Vi samlar in information, inklusive personuppgifter om dig, som kund hos Shell, användare av Shells appar och/eller besökare på Shells webbplats. Denna information kan vara antingen:
- Information som du lämnar in till oss – när du skapar en profil för ditt Shell-konto ber vi dig om ditt namn, din e-postadress och ditt kön (så att vi kan tilltala dig på rätt sätt, men du behöver inte ge oss denna information), dina kontaktpreferenser och information som krävs för att besvara säkerhetsfrågor. Om du beslutar att delta i ett av Shells kundbonusprogram, använda Shells appar, Shell Drive-tjänster eller våra mobila betalningar, ber vi dig att ge oss ytterligare personuppgifter som krävs för att utföra dessa tjänster och/eller för autentisering av t.ex. fordonstyp, förarmönster, födelsedatum (om denna information har samlats in), kommunikationspreferenser och mobiltelefonnummer.
- Information som vi samlar in genom din användning av Shells tjänster – vi samlar också in information om hur och var du använder och köper Shells tjänster och produkter. Sådan information kan inkludera information om elektronisk utrustning, IP-adresser, logginformation, webbläsartyp och preferenser, information om plats, online-ID:n för att aktivera ”cookies” och liknande tekniker. Din köphistorik inkluderar data om (i) specifika produkter som du köper, (ii) den sammanlagda kostnaden av dina köp per transaktion, (iii) tid och plats för dina köp och (iv) betalningsmetoden som du använder, inklusive betalningsmetoder som är inbäddade i appen (t.ex. mobil betalning).
- Om du är medlem i kundbonusprogrammet Shell Loyalty Programme och/eller Shell Drive kommer vi att samla in information om ditt deltagande i dessa program – detta inkluderar data gällande (i) typ och beskrivning av bonus som du har valt, (ii) vilka bonusar du har valt, (iii) antal poäng som du har löst in, (iv) hur ofta du löser in poäng samt klockslag när de löstes in och (v) leveransmetod som används för att leverera din bonus (om aktuellt). Om du använder Shell Drive samlar vi in information om dina registrerade resor, inklusive fordonets koordinater, hastighet och acceleration, och informationen (inklusive plats) jämförs med information från andra användare (om du har samtyckt till insamling av sådan information).
-
För vilket ändamål bearbetar vi dina personuppgifter?
Personuppgifterna som täcks av detta integritetsmeddelande kommer endast att bearbetas:
- med ditt uttryckliga samtycke; eller
- när det krävs för att slutföra en transaktion med dig (t.ex. betalningsinformation); eller
- när det krävs för att Shell ska uppfylla ett juridiskt krav.
Om bearbetning baseras på samtycke har du rätt att dra tillbaka ditt samtycke när som helst. Detta påverkar inte giltigheten av bearbetningen fram till tillfället då samtycket dras tillbaka. Om du väljer att inte förse oss med informationen som anges ovan för att använda en Shell-app eller delta i Shell Loyalty Programme blir den enda följden att det påverkar din förmåga att interagera fullständigt med Shell-appen och/eller delta i Shell Loyalty Programme.
-
Vem ansvarar för insamlade personuppgifter?
Beroende på var du befinner dig kan ett företag inom Shell-gruppen ansvara för att bearbeta dina personuppgifter – webbplatsen i ditt land anger vilket lokalt företag som ansvarar för bearbetning av dina personuppgifter.
-
För vilka ändamål bearbetar vi dina personuppgifter?
Vi bearbetar dina personuppgifter i syfte att:
- upprätthålla och främja kontakt och vår relation med dig;
- kontohantering, inklusive verifiering av kontot (d.v.s. att säkerställa att endast du eller någon som du har gett behörighet kan komma åt ditt konto och din information);
- kundtjänst och kundutveckling;
- utförande och analys av marknadsundersökningar och marknadsföringsstrategier;
- specialerbjudanden och tävlingar som erbjuds till Shells kunder, inklusive att erbjuda dig digitala bonusar som värdefull kund;
- upptäcka eller förebygga bedrägeri om du använder en mobil betalningsfunktion för att köpa produkter från Shell (om funktionen är tillgänglig på din marknad);
(eller för ett sekundärt ändamål som är nära besläktat, t.ex. förvaring eller radering av personuppgifter).
-
Kommunikation och marknadsföring – mina val
Om du har samtyckt till att ta emot sådana meddelanden från Shell kan du få erbjudanden som är anpassade till dina preferenser baserat på din användning av Shells tjänster, din köphistorik, ditt deltagande i erbjudanden, undersökningar, kundbonusprogrammet Shell Driver’s Club och din användning av Shells webbplatser, appar och andra digitala kanaler samt andra data som du har tillhandahållit till Shell.
För att du som medlem i Shell Loyalty Programme ska kunna ta del av förmåner i Shell Loyalty Programme som har anpassats till dina personliga preferenser kommer vi att analysera ditt deltagande i Shell Loyalty Programme, din användning av Shells tjänster, din köphistorik, ditt deltagande i erbjudanden och undersökningar och din användning av webbplatsen, apparna och andra digitala kanaler samt all annan data som du har tillhandahållit till Shell.
Vi kan skicka dig serviceuppdateringar och meddelanden utan ditt föregående samtycke endast i fall där du är en befintlig användare av Shells appar eller andra tjänster och sådana uppdateringar och/eller meddelanden krävs för att Shells appar eller andra tjänster som du använder ska fungera ordentligt.
Du kan få lämpliga erbjudanden och meddelanden via olika kanaler och du kan uppdatera dina prenumerationspreferenser via kontoinställningarna som nås via Enskild inloggning när som helst eller använda funktionen för att sluta prenumerera på de olika digitala kanalerna.
-
Säkerhet vid transaktioner samt förebyggande, upptäckt och undersökning av bedrägeri
När du använder en mobil betalningsapp för att köpa produkter från Shell (om funktionen är tillgänglig på din marknad), kan du ombes överlämna ytterligare personuppgifter för att slutföra transaktionen. Vi kan använda personuppgifterna du förser oss med för att förhindra, upptäcka och undersöka bedrägeri och för att upprätthålla den mobila betalningsappens villkor och bestämmelser.
Vi kan dela viss information med tjänsteleverantörer som arbetar med mobila betalningar (t.ex. PayPal), inklusive men inte begränsat till din IP-adress, den mobila enhetens ID eller unika identifikation och numret på ditt kundbonuskort för de syften som anges ovan samt för att samla poäng, information om typ av enhet, information om geografisk plats, anslutningsinformation (exempelvis för wi-fi) och information om mobila nätverk.
-
Märken
Vi kan bearbeta informationen som du överlämnar till Shell samt information som vi skaffar genom din användning av Shells produkter och erbjudanden för att erbjuda dig digitala bonusar och belöna dig som värdefull kund. Sådana elektroniska märken kan tilldelas till användare av Shells appar med hänsyn till deras användning av Shells appar, köphistorik, uttryckt intresse i Shells produkter och tjänster samt användning av Shell Drive.
Du kan välja att inte motta sådana kommunikationer genom att stänga av funktionen via inställningarna i Shell-apparna.
-
Mina data
Vi försöker hålla vår information så precis som möjligt. Du kan komma åt dina personuppgifter, kräva korrigering eller radering av personuppgifter (men endast om de inte längre krävs för ett legitimt affärssyfte som att slutföra en detaljhandelstransaktion) och begära att bearbetning av dina personuppgifter begränsas. Gå till profilen för ditt Shell-konto för att göra sådana uppdateringar eller kommunicera med oss med hjälp av kontaktinformationen i integritetsmeddelandet för ditt land.
-
Rätt till dataportabilitet
Du har rätt att ta emot personuppgifter som berör dig och som du har överlämnat till Shell i ett strukturerat digitalt format och överföra sådana data till en annan part om det är tekniskt rimligt. Kontakta oss genom att använda kontaktinformationen som anges i integritetsmeddelandet för ditt land eller på SITI-MLM-Support@shell.com om du har frågor gällande detta.
-
Vem kan jag kontakta med frågor, bekymmer eller klagomål?
Om du har några problem, frågor eller klagomål gällande bearbetning av dina personuppgifter ska du kontakta oss genom att använda kontaktinformationen som anges i integritetsmeddelandet för ditt land eller på SITI-MLM-Support@shell.com för ytterligare information eller för att skicka in sådana förfrågningar. Du kan också kontakta Shell Group Chief Privacy Office på Shell International B.V. Haag, Nederländerna - Handelsregister nr. 27155369 Postadress: PO Box 162, 2501 AN, Haag på privacy-office-SI@shell.com.
Du har också rätt att lämna in ett klagomål till den övervakande dataskyddsmyndigheten i landet som ansvarar för det relevanta Shell-företagets aktiviteter (om ett sådant har etablerats). Vi kan förse dig direkt med denna information och information om den lokala dataskyddsansvarige (om tillämpligt) om du skickar din förfrågan till privacy-office-SI@shell.com. Om du är missnöjd med hur Shell hanterar ditt klagomål och hur Shell bearbetar dina personuppgifter, så har du rätt att lämna in ett klagomål till dataskyddsmyndigheten i Nederländerna, på adressen Prins Clauslaan 60, 2595 AJ Haag, Nederländerna. Besök https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/en för mer information.
-
Cookies och liknande teknik
Shell använder cookies och liknande teknik som samlar in och sparar information när du besöker en av Shells webbplatser eller använder en Shell-app. Detta gör det möjligt för Shell att identifiera din webbläsare och samla in data om din användning av webbplatsen, vilka sidor du besöker och hur lång tid du tillbringar på webbplatserna, och för att identifiera dessa när du kommer tillbaka så att vi kan förbättra din upplevelse när du besöker våra webbplatser. Du kan kontrollera och ställa in dina egna preferenser för cookies genom att anpassa dina webbläsarinställningar. Mer information finns i Shells policy gällande cookies på http://www.shell.com/cookie-policy.html.
-
Säkerheten av dina personuppgifter
Vi har implementerat tekniker och åtgärder med målet att skydda din integritet från obehörig åtkomst och felaktig användning. I synnerhet kan vi använda kryptering för vissa av våra tjänster, vi applicerar autentisering och verifieringsprocesser för åtkomst till Shells tjänster och vi testar, beräknar och utvärderar hur effektiva våra säkerhetsåtgärder är.
-
Vem delar ni mina personuppgifter med?
Dina personuppgifter bearbetas uteslutande för de ändamål som anges ovan och kommer endast att delas med följande instanser på strikt behovsgrund:
- Andra företag inom Shell-gruppen;
- med ditt samtycke, auktoriserade tredjepartsföretag som samarbetar med Shell som kan leverera produkter och/eller tjänster till användare av Shell-appar och Shell Loyalty Programme
- Auktoriserade tjänsteleverantörer som arbetar med mobila betalningar (t.ex. PayPal, Apple Wallet eller Android Pay)
- Shells auktoriserade ombud, licenstagare, tjänsteleverantörer och/eller underleverantörer;
- En behörig myndighet, , tillsynsmyndighet eller skattemyndighet där det krävs för att uppfylla juridiska krav eller tillsynskrav som påverkar ett eller fler relevanta Shell-företag, eller enligt gällande lokala lagar;
- Alla personer som Shell avser överföra några av sina rättigheter och/eller skyldigheter till
-
Överföring av personuppgifter
Om personuppgifter överförs till företag inom Shell-gruppen och/eller till auktoriserade tredje parter utanför ditt land (inklusive utanför Europeiska Ekonomiska Samarbetsområdet) vidtar vi organisationsmässiga, kontraktsmässiga och juridiska åtgärder för att säkerställa att dina personuppgifter bearbetas uteslutande för ändamålen som beskrivs ovan och att tillräckliga skyddsnivåer har implementerats för att skydda dina personuppgifter. Dessa åtgärder inkluderar bindande företagsbestämmelser för överföring inom Shell-gruppen och av Europeiska Kommissionens godkända överföringsmekanismer för överföringar till tredje parter i länder som inte anses tillhandahålla en tillräcklig nivå av dataskydd samt alla ytterligare lokala juridiska krav. Du kan beställa en kopia av dessa genom att kontakta SITI-MLM-Support@shell.com eller privacy-office-SI@shell.com.
Med undantag för det som anges i denna Integritetspolicy kommer vi inte att avslöja några personuppgifter utan ditt tillstånd om det inte är vår juridiska skyldighet eller ett juridiskt krav att göra detta eller om vi tror att en sådan handling krävs för att skydda och/eller försvara våra rättigheter, egendom eller personliga säkerhet samt våra användares/kunders eller andra individers rättigheter, egendom eller personliga säkerhet. Shell kommer endast att överlämna dina personuppgifter till övervakningsorgan, skattemyndigheter eller utredningsbyråer om detta krävs enligt lag.
-
Om du kommunicerar med oss via sociala medier
Om du väljer att interagera med Shell-tjänster som vår webbplats, vår app, eller innehåll via sociala medier som t.ex. LinkedIn, Facebook och/eller Twitter, kommer dina personuppgifter (t.ex. ditt namn och att du är intresserad av Shell) även att vara synliga för alla besökare på din personliga webbsida på LinkedIn, Facebook och/eller Twitter, beroende på vilka integritetsinställningar du har gjort på dina sociala medietjänster. Shell ansvarar inte för bearbetning av sådana personuppgifter eller för integritetspolicyn på sådana sociala mediewebbplatser.
När du kommunicerar med oss via sociala medier (t.ex. när du publicerar en kommentar, laddar upp media, skickar ett personligt meddelande eller gillar oss genom att klicka på knappen "Gilla", kan vi ta emot personuppgifter om dig (t.ex. ditt (användar)namn, ditt profilfoto, din hemort, din e-postadress och ditt kön). Vi använder mottagna data från sociala medier i enlighet med denna Integritetspolicy.
-
Hur lång tid vi sparar dina data
Personuppgifter som bearbetas av Shell i enlighet med denna Integritetspolicy raderas eller görs anonyma (så att det inte längre är möjligt att identifiera dig);
- utan onödig fördröjning när du begär att din Shell-kontoprofil raderas eller om du begär att sluta delta i Shell Loyalty Programme; ELLER
- inom 3 år för alla prenumerationstjänster efter vår sista interaktion med dig.
Vad gäller finansiella transaktioner (inklusive transaktioner som görs via en Shell-app), sparas dina personuppgifter i 10 år efter transaktionen.
I samtliga fall kan information lagras a) under en längre tid om det finns en juridisk anledning eller tillsynsmässig anledning att göra detta (i vilket fall informationen raderas när den inte längre krävs för juridiska eller tillsynsmässiga ändamål) eller b) en kortare period om individen invänder mot bearbetning av deras personuppgifter och det inte längre finns en legitim anledning att behålla dem.
-
Ändringar till detta integritetsmeddelande
Denna integritetspolicy kan ändras med tiden. Vi råder dig att regelbundet granska Integritetspolicyn för att kontrollera eventuella ändringar, men om ändringarna är viktiga meddelar vi dig på ett lämpligt sätt, inklusive via e-post om det behövs. Detta integritetsmeddelande uppdaterades senast i mars 2018.