Om man ska tro på vad som står i turistguiderna var Spaniens huvudstad inte mycket att skriva hem om förr i tiden, trots att den tilldelades status som huvudstad år 1561 av kung Filip II. Men staden som tidigare ansågs tråkig, har nu väckts till liv och blivit en av Europas mest spännande platser.

När vi kör sakta genom hjärtat av Madrids Chueca-distrikt, med vackra människor runt omkring oss, kan vi inte göra annat än att instämma. Klockan tickar från 01.59–02.00, och trots att det inte är helg, finns det inget som tyder på att Madridborna (madrileños) kommer sluta upp och gå hem. Barerna är fulla, trottoarerna sjuder av liv och överallt dessa människor med entusiastiska leenden.

Madrids stadsvägar och gatubelysning

Spansk rörelse

Folkmassorna i den varma luften i områdena Chueca och Centro är i ständig rörelse. De nöjer sig inte med att vara kvar på samma ställe, de strömmar mellan barer och folksamlingar på jakt efter de finaste människorna, bästa historierna och den skönaste atmosfären. Vi rör också på oss. Madrid är känt för sin trafik och, till och med nu, fram på småtimmarna, med en hel arbetsdag stundande, kraftsamlar staden på vägarna. Det är dags för en avstickare.

Gatorna är snåriga och ligger inklämda mellan husen, men de är faktiskt fria från människor och annan trafik. Och när gatorna äntligen slutar slingra sig hit och dit kastar de ut mig på vackra Plaza Mayor, ungefär som en vattenrutschbana kastar ut dig i en bassäng.

Det respektingivande 1600-talstorgets höga och stolta byggnader är ett bevis på hur mäktigt Spanien en gång var, och i mitten av torget står kung Filip II och stirrar ned på oss. Vi har torget helt för oss själva och vi kör omkring på kullerstenarna för att utforska vart och ett av de nio valven.

Flygbild över Plaza de Cibeles i skymningen

Madrids underjordiska lösning

Vi navigerar oss fram genom trafiken för att hitta en väg ut och åker norrut för att få en glimt av Arco de la Victoria, innan vi återigen hamnar i en bilkö. Men som vi upptäckte tidigare i labyrinten av sidogator: finns bara viljan så finns det sätt att undvika Madrids trafikkaos.

Den här gången dyker vi ned under jord och in i en dold värld: ett enormt nätverk av tunnlar där vissa vägsträckor har hela sju filer. Projektet kallas M30 och syftar till att minska stadens ständigt växande trafikproblem. Vi skulle kunna ägna en hel dag åt att utforska detta underjordiska nätverk av vägar.

När dagen gryr finns det fortfarande lite tid över till att beundra det kungliga slottet Palacio Real, innan det är dags att planera vår flyktväg. Jag trampar gasen i botten en sista gång när vi sätter kurs mot det böljande landskapet norr om staden. Vägarna dit är lika smidiga, snabba och vidsträckta som Madrid är fullpackat, kaotiskt och långsamt – du kan inte undgå att le när du kör här. Det här precis den typ av fest vi älskar.

Mer under Hemliga rutter

Amsterdam

Amsterdam är mer känt för sina kanalbåtar och cyklar än bilvänliga gator. Motorjournalisten Victoria MacMillan Bell reste till Nederländerna, Royal Dutch Shells hemland.

Barcelona

Bered dig på att få Barcelonas nattliga hemligheter avslöjade. Vi skickade ut journalisten Jane Cloete på midnattsgatorna i den katalanska huvudstaden för att hitta en hemlig rutt.