Japans huvudstad är en stad som inte liknar någon annan. En stad med HD, 3D, förhöjd verklighet och robotar. Tokyo är, kort sagt, världens teknikhuvudstad.

Tokyo från ovan

Även på natten är Tokyos gator överfulla. Staden sprakar av energi, dygnet runt. Men det finns ett sätt att slippa trafiken utan att gå miste om sevärdheterna: motorvägen Shuto. Den består av ett nätverk upphöjda motorvägar som sällan är mer än två filer breda. Jag får verkligen användning av mina körkunskaper för att klara av de tighta kurvorna och upp- och nedstigningarna som utmärker denna Tokyos huvudartär.

Det är en avgiftsbelagd väg, och, när natten faller och pendeltrafiken är borta, är den i stort sett öde. Taxiförare och lokalbefolkning vill inte gärna betala 900 yen bara för att få lov att åka på den. Men jag betalar gärna.

Inget som distraherar

Jag tar påfartsrampen i Shibuya – eller jag tror att det är Shibuya, bilens gps gör inte detta helt klart för mig. Till vänster ligger modedistriktet Harajuku, där vi ser unga kvinnor som klär sig i besynnerliga, nästa drömska modestilar.

Men ikväll är jag inte så intresserad – mitt fokus är helt och hållet på den här otroliga vägen.

Medan Paris har Périphérique och Los Angeles sina motorvägar är Shuto en del av Tokyo på ett sätt som ingen annan stadsväg är. Vägen anlades ursprungligen för de olympiska spelen 1964 och den följer en serie övertäckta floder som flätar samman metropolen under jord. Den centrala vägen är antingen upphöjd över eller begravd under gatorna, och ett antal artärer förser den hela tiden med nya fordon.

När alla vägar möts, vrids de likt nudlar ihop till komplexa, invecklade korsningar långt över marken. Dessa innebär inte bara svåra navigationsprov, utan även en stor påfrestning för bromsar, fjädring och styrning.

Shutos kurvor är kompromisslösa till sin natur och slutar aldrig att överraska mig. Skarpa kurvor som kan dyka upp från ingenstans och som kräver en vass körinstinkt.

Tokyos tekniska lekplats

Med Roppongi i närheten fortsätter jag mot de skarpa ljusen i Ginza. Under mig finns en imponerande samling butiker och utställningslokaler med allt från de senaste superbilarna till banbrytande elektroniska prylar. Gatorna i Ginza är försedda med fler än 1 000 RFID-chips för radiofrekvensidentifiering, vilket gör dem till en lekplats för AR, så kallad förhöjd verklighet. Om Tokyo är världens teknikhuvudstad är Ginza Tokyos teknikhuvudstad.

Jag passerar Kejsarpalatsets mörka trädgårdar innan jag dyker ner under jord förbi Tokyos centralstation. Denna underjordiska miljö är ett perfekt auditorium för att framhäva ljudet från vilken motor som helst och jag vevar ned rutorna för att få höra mullret från min egen motor.

Att överleva Shuto

Jag har kommit till den punkt då jag måste göra en U-sväng och sätta kurs söderut för att få uppleva Shutos berömda kuststräcka (the Bayshore Route). Det är fortfarande ganska tomt på gatorna när jag korsar Regnbågsbron – namngivet efter dess flerfärgade, soldrivna lampor – som sträcker sig över Tokyobukten. När jag kommit halvvägs stannar jag till vid bensinstationen i Shibaura.

Trots att det är sent brummar det av förbränningsmotorer på parkeringsplatsen. Skyline- och NSX-modeller strömmar in och ut, och förarna kliver ut ur bilarna för att beundra sina maskinvidunder. Sedan dyker en patrullbil upp, med två trafikpoliser i som båda bär hjälm. Det är något jag aldrig har sett förut, men förmodligen är det inte så dumt med tanke på Shutos kompromisslöshet.

Hittills har jag klarat av alla Shutos utmaningar och nu är det dags för några timmars välbehövlig sömn. Om jag bara kan få gps:en att visa mig vägen tillbaka till mitt hotell. Teknikens under ...

Mer under Hemliga rutter

Amsterdam

Amsterdam är mer känt för sina kanalbåtar och cyklar än bilvänliga gator. Motorjournalisten Victoria MacMillan Bell reste till Nederländerna, Royal Dutch Shells hemland.

Barcelona

Bered dig på att få Barcelonas nattliga hemligheter avslöjade. Vi skickade ut journalisten Jane Cloete på midnattsgatorna i den katalanska huvudstaden för att hitta en hemlig rutt.